Ja, ledere mister overblikket og får stress og her er, hvad du kan gøre

Kvinde med briller sidder foran computerskærm og tager sig til hovedet.

I sidste uge talte jeg med en dygtig leder, der brugte langt størstedelen af sin tid på bare at hænge i og nå sine (og medarbejdernes!) opgaver. Da vi satte os ned og talte sammen, viste det sig, at hun brugte sin tid på det forkerte, for hun havde mistet overblikket.

Det oplever jeg desværre ofte. Der var en gang, hvor det at være leder ’blot’ handlede om at sikre, at arbejdet blev gjort. Sådan er det ikke længere. I dag følger der mere med:

  • Du er under konstant pres fra både medarbejdere, ledere, kolleger og måske endda også din familie

  • Du er ansvarlig for, at dine medarbejdere trives, og I har en god kultur i teamet.

  • Du skal nå de økonomiske mål, og stå skoleret, hvis I ikke gør det

  • Du skal balancere alle jeres interessenter


Og det hele skal gå hurtigt.

Det er som at gå på line i stormvejr uden sikkerhedsnet.

Og det er en gunstig grobund for stress, som ofte starter med ”jamen, jeg skal bare lige” og som ligger som en lidt truende undertone, der påvirker både dine præstationer og dit helbred.


Udfordringen med at lede under pres
Du kan med en vis sandsynlighed genkende situationen: Du har en vigtig beslutning, der SKAL tages – og så har du tankemylder eller kaos-tanker. Og de gør det umuligt at overskue, hvad der er den rigtige beslutning. Når man er under konstant pres for at præstere, så påvirker det din evne til at træffe en velovervejet, klar og rationel beslutning.

Når du er stress-påvirket, øger det risikoen for at træffe beslutninger, hvis konsekvenser rammer ikke bare dig, men hele organisationen. Og det er skræmmende.

Når du er i den der pressede/stressede tilstand, så har det en pris: Dine relationer til kolleger og medarbejdere lider.
Når man er i en stresset tilstand, så handler det om overlevelse i nuet – det er ikke der, man har overskuddet til at tænke langsigtet og klogt. Det kan give en afstand i hverdagen til de mennesker, du er afhængig af for at nå dine mål.

Og selvfølgelig er der noget, du kan gøre for at få rettet op på det.

  • Erkend, at du har et problem. Det er ikke et svaghedstegn. Det er naturligt, at når man er udsat for pres fra flere sider, så bliver man påvirket af det. Du er et menneske – ikke en robot.

  • Erkendelsen giver dig muligheden for at handle proaktivt i stedet for reaktivt – du gør noget i stedet for at halse bagefter, og det gør dig konstruktiv.


Og her ideer til, hvad du kan gøre helt konkret her og nu

  • Hav et benhårdt og realistisk blik på at få prioriteret dine opgaver. Når man har det svært med overblikket og hverdagen, så er det noget, jeg som coach jævnligt har hjulpet ledere med. Når det er på plads, så får du mere ’luft’ i hovedet.

  • Prioriter din tid. Sæt tid af i den kalender til at tænke, til at være proaktiv. Sig nej til møder, hvor du ikke umiddelbart kan se, at dit bidrag kan gavne. Send eventuelt en medarbejder i stedet for.

  • Deleger mere. Langt de fleste ledere, jeg møder, delegerer ikke nok og eller godt nok. Jeg har mødt masser af ledere, der har kørt sig selv i hegnet, fordi de ikke tør delegere opgaver til deres medarbejdere. Men hør lige her: Hvis du ikke stoler på dine medarbejdere, hvilken slags kultur har I så? Hvis de ikke kan løse opgaverne, som du synes, de skal løse dem, så ligger der en oplæringsopgave og venter. Det duer ikke noget, hvis du bliver en flaskehals i teamets opgaver, fordi du ikke har oplært dit team godt nok eller fordi du ikke har tillid til dine medarbejdere. Det er også noget, vi kan tale om.

  • Hold fri, når du holder fri. Bare fordi du føler dig presset og ’bare lige’ skal have overstået den her hurdle, så har du BRUG FOR at koble af, at have det sjovt med dine venner, at lave pandekager med ungerne, at gå en tur i skoven med en god ven. Det er der, du får energien til at håndtere din hverdag. Dit privatliv er med til at holde hånden under dig, når arbejdslivet er hårdt.
  • Når du har fået mere ro på og et bedre overblik, så handler det også om at få forhandlet nogle realistiske forventninger med både dine medarbejdere og dine ledere.

  • Og så vil jeg selvfølgelig anbefale, at du slår på tråden. Jeg har hjulpet masser af ledere med overblikket og med stress. Og ingen bliver en bedre leder af for ofte at opleve vågne nætter med turbotanker, uro i kroppen, hjertebanken, knugen i brystet og alt det andet, der kommer af at føle sig presset. Jeg har masser af strukturerede og systematiske værktøjer og teknikker, du kan bruge, så du får en mere afbalanceret hverdag. Og som jeg ved virker – bl.a. fordi der er videnskabeligt belæg for dem.


Bare fordi du føler dig presset – måske endda stresset – i dag, så behøver det ikke være sådan. Du kan i løbet af relativ kort tid få vendt skuden, så du får mere ro på, mere overblik og en bedre balance i dit liv. Og ikke mindst lære, hvordan du kan håndtere dig selv og din hverdag, når presset stiger.

Skriv eller ring til mig og lad os få lagt en plan.

Kategorier

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!