Hvorfor EQ er en vigtig egenskab hos ledere
Hvorfor EQ er en vigtig egenskab hos ledere
Ofte når vi skal bedømme en persons kompetencer, har vi en tilbøjelighed til at se på IQ, (intelligence quotient eller intelligenskvotient), men overser EQ, som er endnu vigtigere at besidde, især hvis du er leder.
Hvad er EQ?
EQ står for emotional quotient eller følelsesmæssig intelligens, (undertiden bruges forkortelsen EI for emotional intelligence også), men kan ikke på samme måde måles direkte med en test, som man kan med IQ. Hvorimod IQ er mere fastlåst, kan du sagtens træne din EQ.
Har du en høj EQ, betyder det at du bedre er i stand til at begå dig socialt og er bedre til at læse andre mennesker og forstå deres behov. Derudover vil du også med stor sandsynlighed være mindre stresset, da du er bedre i kontakt med dig selv og dine behov, og dermed ved hvornår det er på tide at slappe af. Desuden er personer der besidder en høj EQ også kendetegnet ved at de:
- Er i stand til at håndtere forandringer, uanset om de opfattes som noget positivt eller ej.
- Kender deres styrker og svagheder. En person med høj EQ har stor indsigt i egne styrker og følelser.
- Ikke holder fast i negativitet og dårlige følelser.
- Ikke stræber efter at være perfekte. Mennesker med høj EQ går op i at yde deres bedste, men er samtidig i stand til at sætte realistiske mål for sig selv.
- Er også nysgerrige på andre mennesker. Det kommer til udtryk ved at de er empatiske overfor andre og føler meget med dem. Dermed har de også en naturlig nysgerrighed over, hvordan det går med andre, og hvad der sker med dem.
- Har større påvirknings- og gennemslagskraft, samt pondus. Dem omkring dig lytter til hvad du har at sige.
7 måder hvorpå du som leder kan højne din EQ
- Lær dig selv bedre at kende ved at blive bevidst om hvordan du reagerer og på hvad. Hvilke situationer og personer reagerer du på? Her er det vigtigt at lægge mærke til både hvordan du reagerer fysisk, hvordan dine handlemønstre er, samt dine tanker.
- Øg din selvbevidsthed ved at være opmærksom på din identitet (hvordan vi ser os selv) og omdømme (hvordan andre ser os). Det er nemlig to helt centrale elementer i følelsesmæssig intelligens. En leder med høj EQ er i stand til ved sin tilstedeværelse og personlighed at skabe en overensstemmelse mellem de to. For at opnå endnu større indsigt og kendskab i din selvbevidsthed kan du med fordel gøre brug af personlighedstests og spørgeskemaer.
- Forstå dine medmennesker ved at se tingene fra deres perspektiv. For at kunne gøre det, er det vigtigt at en leder øver sig i at have en åben tilgang, hvor han eller hun giver plads til andres holdninger- også selv om man måske ikke er enige i dem. Ved at indgå i kort, men jævnlige samtaler med dit team lærer du gradvist hvordan du kan motivere og påvirke dem, og du lærer deres styrker og svagheder at kende.
- Arbejd med dine interpersonelle færdigheder. Det handler om evnen til at kunne udvise forståelse for andre mennesker, deres motiver, og være i stand til at afkode deres følelser og reagere på disse på en konstruktiv måde. Kort og godt: det handler om social intelligens. Tør du som leder sige din mening og være uenig, også selv om du kan få et negativt ry, og blive opfattet forkert? Som leder er det afgørende at besidde interpersonelle egenskaber, når der skal fordeles opgaver og du har brug for hjælp. Og husk: der ligger ingen forventning om, at I skal være enige, som vi har tradition for i vores danske kultur. Det er faktisk ganske ok at være uenige.
- Lær at tøjle følelsesmæssige udbrud. Når vi er under pres eller stressede, reagerer vi ofte på en uhensigtsmæssig måde. Hvis du har tendens til at vise dine følelser lidt for meget i situationer, hvor det ikke er hensigtsmæssigt, så bliv bevidst om præcis i hvilke situationer du udviser negative følelser som f.eks. vrede og frustration. Overvej hvordan og hvornår impulsive reaktioner kommer til udtryk, og vent med instinktivt at reagere på det der trigger følelsesudbruddet, fald til ro, og håndter det så problemet bagefter.
- Opbyg den rette balance mellem beskedenhed og selvtillid. Som leder er det vigtigt at besidde begge egenskaber, da det på den ene side er vigtigt at tro på sig selv for at nå til tops i hierarkiet. På den anden side hjælper ydmyghed til at du som leder er mere åben overfor feedback og er i stand til at erkende, når du begår fejl.
- Prioritér personlig udvikling. For at udvikle og forbedre din EQ, er det vigtigt at arbejde med ovennævnte punkter, og være bevidst om hvor der er plads til forbedringer, og hvad du som leder skal arbejde mere med. Start med at arbejde med små områder af gangen. Det handler ikke om at ændre personlighed, men at skabe grobund for nye vaner, så du i sidste ende kan blive en bedre leder. Hvis du ikke er helt ved, hvor du skal starte, kan en mulighed være et kursus i personlig udvikling. Her kan du blive klogere på dig selv, og lære om dine styrker og svagheder, for dem rummer vi naturligvis alle. Leder eller ej.
Hvilken betydning har EQ for lederrollen?
De ledere som har en høj EQ er bedre i stand til at håndtere de forandringer og udfordringer som naturligt finder sted på enhver arbejdsplads. De er også i stand til at drage omsorg for medarbejderne og forstå deres behov, samtidig med at de er fuldt ud bevidste om deres styrker og begrænsninger. Dermed er de ikke bange for at give ansvaret fra sig og involvere medarbejderne.
Og hvem vil ikke gerne have en empatisk leder, der går op i sine medarbejderes ve og vel?
Kategorier
- News (1)
- Sorg (19)
- Coaching (4)
- Relationer (10)
- Nyheder (1)
- Sorgbearbejdning (2)
- Karriere (50)
- Lykke (10)
- Parforhold (6)
- Kærlighed (16)
- Tab (3)
- Børn (2)
- Forældre (1)
- Forhold (4)
- Ægteskab (1)
- Kærester (1)
- Værdier (31)
- fleksibilitet (3)
- personlighed (21)
- vigtig (1)
- Selvværd (83)
- kritik (4)
- negativitet (2)
- sandhed (2)
- spørgsmål (1)
- tvivl (2)
- afslapning (2)
- energi (3)
- meditation (3)
- ro (4)
- arbejdsliv (14)
- glæde (20)
- hverdagsliv (2)
- trivsel (10)
- afstemning (1)
- forventninger (8)
- hensyn (5)
- gode råd (1)
- taknemlighed (3)
- forandringer (5)
- kontrol (4)
- mental styrke (5)
- dilemma (2)
- konsekvenser (3)
- ferie (1)
- rejse (1)
- autencitet (1)
- lån (1)
- løgn (1)
- respekt (7)
- for meget (1)
- forpligtelse (1)
- selvomsorg (8)
- sige fra (1)
- bevidsthed (2)
- livskvalitet (4)
- omtanke (2)
- balance (9)
- godt menneske (1)
- overskud (1)
- ærlighed (1)
- selvindsigt (67)
- kærlighedssprog (1)
- hjælp (2)
- ja (1)
- mod (2)
- nej (2)
- stolthed (1)
- bevidst (2)
- livet (1)
- venner (2)
- næstekærlighed (1)
- beslutninger (6)
- forskning (1)
- hjerne (2)
- fred (1)
- harmoni (5)
- tilfredshed (1)
- fokus (2)
- mål (3)
- vilje (2)
- mening (2)
- held (1)
- selvstændighed (1)
- vaner (4)
- hverdag (1)
- pyt (2)
- selvrespekt (9)
- forventningsafstemning (3)
- konflikter (2)
- ledelse (21)
- leder (9)
- lederskab (10)
- familie (1)
- jul (2)
- julen (1)
- arbejde (4)
- overblik (2)
- struktur (1)
- Ikke-kategoriseret (15)
- fremtid (1)
- job (3)
- liv (1)
- indadvendt (2)
- introvert (10)
- smalltalk (1)
- overbevisninger (1)
- #selvindsigt (1)
- følelser (6)
- reaktioner (2)
- indsigt (5)
- nuet (1)
- ansvar (2)
- enneagrammet (4)
- pligt (1)
- grænser (5)
- ekstrovert (2)
- stress (14)
- kommunikation (4)
- diversitet (1)
- perspektiver (1)
- udfordring (1)
- indflydelse (1)
- styring (2)
- valg (10)
- loyalitet (1)
- prioritering (2)
- tid (2)
- anerkendelse (2)
- forkælelse (1)
- ønsker (1)
- awareness (1)
- confidence (1)
- selvtillid (13)
- values (1)
- accept (2)
- fravalg (1)
- smil (1)
- adfærd (3)
- forandring (3)
- instinkter (1)
- konflikt (2)
- mennesker (1)
- sikkerhed (1)
- social (1)
- Jobsøgning (6)
- afklaring (4)
- tjekliste (1)
- påvirkning (1)
- brud (1)
- Forgiveness (1)
- motivation (4)
- Tilgivelse (2)
- selfconfidence (1)
- selfrespect (1)
- indblik (1)
- oversigt (1)
- misforståelser (1)
- ord (1)
- kamp (1)
- pris (1)
- giftige mennesker (2)
- oprydning (1)
- initiativ (1)
- jobskifte (5)
- følgeslutninger (1)
- mønstre (2)
- sladder (1)
- muligheder (1)
- omsorg (2)
- sygemelding (1)
- overskridelse (1)
- filtre (1)
- klarhed (2)
- ydmyghed (1)
- afmagt (2)
- frygt (2)
- vrede (2)
- hjernen (1)
- mor (1)
- prægning (1)
- følelsesmæssig intelligens (1)
- følelsesroulade (1)
- overvældet (1)
- tak (1)
- fritid (1)
- pause (2)
- rutiner (1)
- fobi (1)
- skræk (1)
- turde (1)
- Uncategorized (1)
- vejrtrækning (1)
- empati (3)
- myter (2)
- tabu (1)
- stadier (1)
- temperament (1)
- behandling (1)
- kroppen (1)
- sygdom (1)
- berøringsangst (1)
- kæledyr (1)
- smerte (1)
- indstilling (1)
- lykken (1)
- Alene (1)
- hav en plan (1)
- undskyldning (1)
- alkoholisme (1)
- omsætning (1)
- omsætningstab (1)
- ulykker (1)
- depression (2)
- individuelt (1)
- sorggrupper (1)
- Bundlinje (1)
- Økonomi (1)
- Modstandskraft (5)
- indikatorer (1)
- Tegn (1)
- feedback (2)
- empowerment (1)
- selvledelse (4)
- karrierekvinde (4)
- ledelsesstil (4)
- arbejdsmiljø (1)
- integritet (1)
- chef (1)
- ledelse (1)
- nyleder EQ følelser (1)
- samtale (1)
- fyring (2)
- impostor syndrome (1)
- ventesorg (1)
- mindfulness (1)
- EQ (1)
- frustrationer (1)
- livsbalance (1)
- ubehag (1)
- udvikling (1)
- dømmekraft (1)
- ansvar (1)
- skyld (1)
- medarbejdere (1)
- Gen Z (1)
- støj (1)
- ambitioner (1)
- kvinde (1)
- talent (1)
- mental sundhed (1)
- helbred (1)
0 kommentarer
Skriv en kommentar
Log ind eller tilmeld dig som bruger for at skrive en kommentar