Om afslaget

Design uden navn (35)

 

Når jeg hjælper mennesker med deres karriere og jobskifte, så kommer vi altid ind på det frygtede afslag.

 

Alle der har søgt jobs har også oplevet at få et afslag. Som regel føler vi, at det er OS, der ikke er gode nok. Men det er vi. Afslaget handler om matchet til det job, de mennesker, på det tidspunkt i den funktion. Det er mange ting, der skal gå op i en højere enhed.

 

Du kan være et ualmindeligt fortrinligt menneske og alligevel få et afslag. Det kan være de småbitte ting hos læseren, der afgør det. Altså noget HELT uden for din kontrol. Måske kan de ikke lide din skrifttype. Måske ligner du deres væmmelige kusine Birte. Måske er de irriterede over, at der IKKE er et billede. Måske har du stavet et ligegyldigt ord forkert. Måske har du, som jeg gjorde en gang, konsekvent stavet virksomhedens navn forkert.

 

Der er helt utroligt mange ting, der kan gøre, du får et afslag, og de fleste af dem har ikke noget med dig at gøre.

 

Her kommer lige et par opmuntringstal:

  • J.K. Rowling, der skrev Harry Potter, (og det blev jo en ok stabil indtægt for hende), fik 21 afslag fra forlag før hendes bog blev antaget
  • Lad os sige, at der er 50 ansøgere til en stilling, så vil 49 få et afslag på et tidspunkt i processen. Nogen gange 50, hvis de vælger at slå den op igen.

 

Et afslag handler om virksomhedens forventninger, som de måske kun i begrænset grad har kommunikeret. Det handler kun få gange om dig.

 

Hvis du vil bruge afslaget som læring, så ring op og bed om feedback. Det værste, der kan ske er, at de siger nej. Selv har jeg fået værdifuld feedback, der blot bekræfter ovenstående. At det har handlet om match og forventninger og meget lidt om mig.

Kategorier

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!