Husk at skændes ordentligt
Når du er sur eller ophidset, så er det vigtigt at forholde sig til sagen og ikke eskalere situationen. Lær her hvordan.
De talte om noget, som hun faktuelt havde gjort forkert og pludselig var bemærkningen faldet: "Det er også fordi, du ikke tænker dig nok om". D.v.s. de pludselig gik fra SAGEN og over til, hvordan et andet menneske troede, hun VAR som menneske. Og det gik fra at handle om, hvordan en faktuel sagsbehandling skulle håndteres og over til hendes måde at være i verden på.
Og lige pludselig gik det fra at være noget småt og håndterbart og over til, at den måde hun prioriterer i sit liv og sin hverdag. Det var et meget stort skifte. Og det betød også, at hun slet ikke mere hørte efter ved det faktuelle, men var gået i mental forsvarsmode og bare ledte efter noget, som hun kunne bebrejde den anden. Og pludselig havde de en langt større og helt uundgåelig konflikt. Det gik fra at handle om sagen til at handle om personen. Hvis man ser på Konflikttrappen nedenfor, så gik de fra at tale om "sagen" - det grønne trin - hen over problematiske linje og direkte op til trin 3, hvor det er meget personligt. Og hvor parternes åbenhed blev mindre og mindre, så de hørte mindre og mindre på hinanden.
Når du er sur eller ophidset, så er det vigtigt at forholde sig til sagen og ikke eskalere situationen. Lær her hvordan.
De talte om noget, som hun faktuelt havde gjort forkert og pludselig var bemærkningen faldet: "Det er også fordi, du ikke tænker dig nok om". Dvs. de pludselig gik fra SAGEN og over til, hvordan et andet menneske troede, hun VAR som menneske. Og det gik fra at handle om, hvordan en faktuel sagsbehandling skulle håndteres og over til hendes måde at være i verden på.
Og lige pludselig gik det fra at være noget småt og håndterbart og over til, at den måde hun prioriterer i sit liv og sin hverdag. Det var et meget stort skifte. Og det betød også, at hun slet ikke mere hørte efter ved det faktuelle, men var gået i mental forsvarsmode og bare ledte efter noget, som hun kunne bebrejde den anden. Og pludselig havde de en langt større og helt uundgåelig konflikt. Det gik fra at handle om sagen til at handle om personen. Hvis man ser på Konflikttrappen nedenfor, så gik de fra at tale om "sagen" - det grønne trin - hen over problematiske linje og direkte op til trin 3, hvor det er meget personligt. Og hvor parternes åbenhed blev mindre og mindre, så de hørte mindre og mindre på hinanden.
En helt sikker måde at sikre, at en konflikt eskalerer voldsomt er at begynde at være personlig - at komme med generaliseringer om, hvordan vedkommende er. Dels siger det mere om dig og din måde at tænke på end det gør om den, du har en uenighed med, og dels betyder det, at din samtalepartner hører mindre efter, fordi vedkommende er gået i forsvarsposition. Det er uendeligt lettere at forklare, hvorfor man gjorde en specifik handling end at forklare, hvorfor man er, som man er. Og det er mindre sårbart. Ved at tale om "sagen" holder I jer til det specifikke, til det, der kan gøres noget ved. Og I holder uoverensstemmelse ud i strakt arm, så den bliver noget "derude" i stedet for - hvis det er personligt at blive til noget "derinde".
Jo mere personligt, man gør en uoverensstemmelse, jo flere negative følelser - og ukontrollerede negative følelser - kommer der ind i den. Og jo mindre handler det om sagen.
Og for at gøre det endnu værre: jo højere, du er på konflikttrappen, jo sværere er det at komme "tilbage"
Derfor: Når du skændes/har en uoverensstemmelse:
Hold dig til sagen.
Lad være med at fortolke unødigt. Spørg hellere om hvorfor en gang for meget end en gang for lidt. De fleste mennesker handler ud fra, hvad der giver mening for dem.
Gør, hvad du kan for at holde en åben linje. Har du brug for at råbe frustration og irritation ud, så sig, at det er det, det handler om og ikke "sagen"
Vær ikke bange for at sige undskyld, hvis du er gået over stregen og forsøg at holde dig til "sagen" næste gang.
Vi har alle konflikter, og det siger meget om os, hvordan vi vælger at håndtere dem.
Har I konflikter indbyrdes eller med andre ?
Kontakt mig . Det kan være, jeg kan hjælpe jer. Ring på tlf.: +45 26 18 61 90, eller send mig en mail på: mhl@mettehl.dk.
Kategorier
- News (1)
- Sorg (19)
- Coaching (4)
- Relationer (10)
- Nyheder (1)
- Sorgbearbejdning (2)
- Karriere (50)
- Lykke (10)
- Parforhold (6)
- Kærlighed (16)
- Tab (3)
- Børn (2)
- Forældre (1)
- Forhold (4)
- Ægteskab (1)
- Kærester (1)
- Værdier (31)
- fleksibilitet (3)
- personlighed (21)
- vigtig (1)
- Selvværd (83)
- kritik (4)
- negativitet (2)
- sandhed (2)
- spørgsmål (1)
- tvivl (2)
- afslapning (2)
- energi (3)
- meditation (3)
- ro (4)
- arbejdsliv (14)
- glæde (20)
- hverdagsliv (2)
- trivsel (10)
- afstemning (1)
- forventninger (8)
- hensyn (5)
- gode råd (1)
- taknemlighed (3)
- forandringer (5)
- kontrol (4)
- mental styrke (5)
- dilemma (2)
- konsekvenser (3)
- ferie (1)
- rejse (1)
- autencitet (1)
- lån (1)
- løgn (1)
- respekt (7)
- for meget (1)
- forpligtelse (1)
- selvomsorg (8)
- sige fra (1)
- bevidsthed (2)
- livskvalitet (4)
- omtanke (2)
- balance (9)
- godt menneske (1)
- overskud (1)
- ærlighed (1)
- selvindsigt (67)
- kærlighedssprog (1)
- hjælp (2)
- ja (1)
- mod (2)
- nej (2)
- stolthed (1)
- bevidst (2)
- livet (1)
- venner (2)
- næstekærlighed (1)
- beslutninger (6)
- forskning (1)
- hjerne (2)
- fred (1)
- harmoni (5)
- tilfredshed (1)
- fokus (2)
- mål (3)
- vilje (2)
- mening (2)
- held (1)
- selvstændighed (1)
- vaner (4)
- hverdag (1)
- pyt (2)
- selvrespekt (9)
- forventningsafstemning (3)
- konflikter (2)
- ledelse (21)
- leder (9)
- lederskab (10)
- familie (1)
- jul (2)
- julen (1)
- arbejde (4)
- overblik (2)
- struktur (1)
- Ikke-kategoriseret (15)
- fremtid (1)
- job (3)
- liv (1)
- indadvendt (2)
- introvert (10)
- smalltalk (1)
- overbevisninger (1)
- #selvindsigt (1)
- følelser (6)
- reaktioner (2)
- indsigt (5)
- nuet (1)
- ansvar (2)
- enneagrammet (4)
- pligt (1)
- grænser (5)
- ekstrovert (2)
- stress (14)
- kommunikation (4)
- diversitet (1)
- perspektiver (1)
- udfordring (1)
- indflydelse (1)
- styring (2)
- valg (10)
- loyalitet (1)
- prioritering (2)
- tid (2)
- anerkendelse (2)
- forkælelse (1)
- ønsker (1)
- awareness (1)
- confidence (1)
- selvtillid (13)
- values (1)
- accept (2)
- fravalg (1)
- smil (1)
- adfærd (3)
- forandring (3)
- instinkter (1)
- konflikt (2)
- mennesker (1)
- sikkerhed (1)
- social (1)
- Jobsøgning (6)
- afklaring (4)
- tjekliste (1)
- påvirkning (1)
- brud (1)
- Forgiveness (1)
- motivation (4)
- Tilgivelse (2)
- selfconfidence (1)
- selfrespect (1)
- indblik (1)
- oversigt (1)
- misforståelser (1)
- ord (1)
- kamp (1)
- pris (1)
- giftige mennesker (2)
- oprydning (1)
- initiativ (1)
- jobskifte (5)
- følgeslutninger (1)
- mønstre (2)
- sladder (1)
- muligheder (1)
- omsorg (2)
- sygemelding (1)
- overskridelse (1)
- filtre (1)
- klarhed (2)
- ydmyghed (1)
- afmagt (2)
- frygt (2)
- vrede (2)
- hjernen (1)
- mor (1)
- prægning (1)
- følelsesmæssig intelligens (1)
- følelsesroulade (1)
- overvældet (1)
- tak (1)
- fritid (1)
- pause (2)
- rutiner (1)
- fobi (1)
- skræk (1)
- turde (1)
- Uncategorized (1)
- vejrtrækning (1)
- empati (3)
- myter (2)
- tabu (1)
- stadier (1)
- temperament (1)
- behandling (1)
- kroppen (1)
- sygdom (1)
- berøringsangst (1)
- kæledyr (1)
- smerte (1)
- indstilling (1)
- lykken (1)
- Alene (1)
- hav en plan (1)
- undskyldning (1)
- alkoholisme (1)
- omsætning (1)
- omsætningstab (1)
- ulykker (1)
- depression (2)
- individuelt (1)
- sorggrupper (1)
- Bundlinje (1)
- Økonomi (1)
- Modstandskraft (5)
- indikatorer (1)
- Tegn (1)
- feedback (2)
- empowerment (1)
- selvledelse (4)
- karrierekvinde (4)
- ledelsesstil (4)
- arbejdsmiljø (1)
- integritet (1)
- chef (1)
- ledelse (1)
- nyleder EQ følelser (1)
- samtale (1)
- fyring (2)
- impostor syndrome (1)
- ventesorg (1)
- mindfulness (1)
- EQ (1)
- frustrationer (1)
- livsbalance (1)
- ubehag (1)
- udvikling (1)
- dømmekraft (1)
- ansvar (1)
- skyld (1)
- medarbejdere (1)
- Gen Z (1)
- støj (1)
- ambitioner (1)
- kvinde (1)
- talent (1)
- mental sundhed (1)
- helbred (1)
0 kommentarer
Skriv en kommentar
Log ind eller tilmeld dig som bruger for at skrive en kommentar