Den svære forventningsafstemning
Hvad enten jeg coacher medarbejdere eller ledere, så har jeg opdaget, at der, udover konflikt, er et emne, der dukker op jævnligt: forventningsafstemningen.
D.v.s. til at begynde med, så handler det om: "vi går hele tiden skævt af hinanden" eller: "når jeg siger noget, bliver han sur" eller: "jeg kan ikke lide at bede dem om at gøre…."
Bag ved dette ligger der en manglende forventningsafstemning. Og det tomrum kan føre til konflikter, og tro mig, de er endnu mere bøvlede!
Når vi ikke ved, hvad vi forventer af hinanden, så bliver det vores egne forestillinger, der styrer det, og så har vi balladen, når de andre søreme døreme har andre forestillinger!
Men det er jo meget fint bare at slynge ud: "I skal lave nogle gode forventningsafstemninger", for hvordan gør man det?
Sådan laver du en forventningsafstemning
- Det starter med en åben og tydelig kommunikation præget af respekt for hinanden. Tilsæt et drys eller to af velvilje til at forhandle (for andre har altid noget på agendaen, som du ikke ved noget om - og omvendt).
- Sæt tid af til at tale om det og sørg for at komme velforberedt til samtalen. Husk at være obs på dine egne ønsker og behov og adressér måske også det, du tror, der kunne være vigtigt for den anden. Måske har du ret. Måske tager du fejl, men når det bliver sagt højt, så er det langt lettere at vide, hvordan du skal forholde dig til det.
- Brug noget indledende krudt på at skabe en god atmosfære. Start med lidt small talk om, hvordan I har det hver især.
- Del så det, som du opfatter som dine mål eller formål med hvad det nu er og lyt så til den anden. Grundigt. Bag alle misforståelser ligger som regel, at vi ikke forstår, hvorfor andre gør, som de gør. Ved en god forventningsafstemning ved du, hvorfor de gør det.
- Tal om, hvad I forventer af hinanden - vær så åbne som muligt, for det er der, man kan sige til eller fra og få forhandlet noget på plads, som duer for begge parter.
- Hold den gode tone, og undgå at beskylde eller kritisere, og fokuser i stedet på at udtrykke dine behov og ønsker.
- Identificér områder, hvor jeres forventninger og mål passer sammen eller supplerer hinanden godt. Tal også som eventuelle uenigheder og forsøg oprigtigt at finde løsninger, der er acceptable for begge parter.
- Fortæl så hinanden hvad I vil gøre hver især for at sikre, at det bliver til noget. Brug gerne SMART*, fordi det så bliver virkelig konkret og specifikt - og mere forståeligt.
- Aftal konkrete skridt, I begge vil tage for at opfylde de fælles mål og forventninger.
- Definér ansvarsområder og tidsrammer, hvis det er relevant.
- Hvis I har brug for det: Skriv det ned, så I har et reference-dokument til senere ved evt. uenighed.
Igen: Det handler om åben kommunikation, respekt og velvilje og et ønske om et godt samarbejde.
Og ved du hvad? Det kan du snildt.
Ring på tlf.: + 45 26 18 61 90, hvis du har lyst til en snak om at få indført den systematiske forventningsafstemning hos jer.
*SMART står for mål, der er:
- Specifikke.
- Målbare (tid, antal gange, mængde).
- Aftale.
- Realistiske.
- Tidsafgrænsede- altså en deadline.
Kategorier
- News (1)
- Sorg (19)
- Coaching (4)
- Relationer (10)
- Nyheder (1)
- Sorgbearbejdning (2)
- Karriere (50)
- Lykke (10)
- Parforhold (6)
- Kærlighed (16)
- Tab (3)
- Børn (2)
- Forældre (1)
- Forhold (4)
- Ægteskab (1)
- Kærester (1)
- Værdier (31)
- fleksibilitet (3)
- personlighed (21)
- vigtig (1)
- Selvværd (83)
- kritik (4)
- negativitet (2)
- sandhed (2)
- spørgsmål (1)
- tvivl (2)
- afslapning (2)
- energi (3)
- meditation (3)
- ro (4)
- arbejdsliv (14)
- glæde (20)
- hverdagsliv (2)
- trivsel (10)
- afstemning (1)
- forventninger (8)
- hensyn (5)
- gode råd (1)
- taknemlighed (3)
- forandringer (5)
- kontrol (4)
- mental styrke (5)
- dilemma (2)
- konsekvenser (3)
- ferie (1)
- rejse (1)
- autencitet (1)
- lån (1)
- løgn (1)
- respekt (7)
- for meget (1)
- forpligtelse (1)
- selvomsorg (8)
- sige fra (1)
- bevidsthed (2)
- livskvalitet (4)
- omtanke (2)
- balance (9)
- godt menneske (1)
- overskud (1)
- ærlighed (1)
- selvindsigt (67)
- kærlighedssprog (1)
- hjælp (2)
- ja (1)
- mod (2)
- nej (2)
- stolthed (1)
- bevidst (2)
- livet (1)
- venner (2)
- næstekærlighed (1)
- beslutninger (6)
- forskning (1)
- hjerne (2)
- fred (1)
- harmoni (5)
- tilfredshed (1)
- fokus (2)
- mål (3)
- vilje (2)
- mening (2)
- held (1)
- selvstændighed (1)
- vaner (4)
- hverdag (1)
- pyt (2)
- selvrespekt (9)
- forventningsafstemning (3)
- konflikter (2)
- ledelse (21)
- leder (9)
- lederskab (10)
- familie (1)
- jul (2)
- julen (1)
- arbejde (4)
- overblik (2)
- struktur (1)
- Ikke-kategoriseret (15)
- fremtid (1)
- job (3)
- liv (1)
- indadvendt (2)
- introvert (10)
- smalltalk (1)
- overbevisninger (1)
- #selvindsigt (1)
- følelser (6)
- reaktioner (2)
- indsigt (5)
- nuet (1)
- ansvar (2)
- enneagrammet (4)
- pligt (1)
- grænser (5)
- ekstrovert (2)
- stress (14)
- kommunikation (4)
- diversitet (1)
- perspektiver (1)
- udfordring (1)
- indflydelse (1)
- styring (2)
- valg (10)
- loyalitet (1)
- prioritering (2)
- tid (2)
- anerkendelse (2)
- forkælelse (1)
- ønsker (1)
- awareness (1)
- confidence (1)
- selvtillid (13)
- values (1)
- accept (2)
- fravalg (1)
- smil (1)
- adfærd (3)
- forandring (3)
- instinkter (1)
- konflikt (2)
- mennesker (1)
- sikkerhed (1)
- social (1)
- Jobsøgning (6)
- afklaring (4)
- tjekliste (1)
- påvirkning (1)
- brud (1)
- Forgiveness (1)
- motivation (4)
- Tilgivelse (2)
- selfconfidence (1)
- selfrespect (1)
- indblik (1)
- oversigt (1)
- misforståelser (1)
- ord (1)
- kamp (1)
- pris (1)
- giftige mennesker (2)
- oprydning (1)
- initiativ (1)
- jobskifte (5)
- følgeslutninger (1)
- mønstre (2)
- sladder (1)
- muligheder (1)
- omsorg (2)
- sygemelding (1)
- overskridelse (1)
- filtre (1)
- klarhed (2)
- ydmyghed (1)
- afmagt (2)
- frygt (2)
- vrede (2)
- hjernen (1)
- mor (1)
- prægning (1)
- følelsesmæssig intelligens (1)
- følelsesroulade (1)
- overvældet (1)
- tak (1)
- fritid (1)
- pause (2)
- rutiner (1)
- fobi (1)
- skræk (1)
- turde (1)
- Uncategorized (1)
- vejrtrækning (1)
- empati (3)
- myter (2)
- tabu (1)
- stadier (1)
- temperament (1)
- behandling (1)
- kroppen (1)
- sygdom (1)
- berøringsangst (1)
- kæledyr (1)
- smerte (1)
- indstilling (1)
- lykken (1)
- Alene (1)
- hav en plan (1)
- undskyldning (1)
- alkoholisme (1)
- omsætning (1)
- omsætningstab (1)
- ulykker (1)
- depression (2)
- individuelt (1)
- sorggrupper (1)
- Bundlinje (1)
- Økonomi (1)
- Modstandskraft (5)
- indikatorer (1)
- Tegn (1)
- feedback (2)
- empowerment (1)
- selvledelse (4)
- karrierekvinde (4)
- ledelsesstil (4)
- arbejdsmiljø (1)
- integritet (1)
- chef (1)
- ledelse (1)
- nyleder EQ følelser (1)
- samtale (1)
- fyring (2)
- impostor syndrome (1)
- ventesorg (1)
- mindfulness (1)
- EQ (1)
- frustrationer (1)
- livsbalance (1)
- ubehag (1)
- udvikling (1)
- dømmekraft (1)
- ansvar (1)
- skyld (1)
- medarbejdere (1)
- Gen Z (1)
- støj (1)
- ambitioner (1)
- kvinde (1)
- talent (1)
- mental sundhed (1)
- helbred (1)
0 kommentarer
Skriv en kommentar
Log ind eller tilmeld dig som bruger for at skrive en kommentar